Nauka czytania sylabami

Czy wiecie ile ludzi na świecie nie umie czytać ani pisać? Badania w tym względzie są przerażające. Ponad 700 mln ludzi nie umie czytać ani pisać. Na szczęście w naszym otoczeniu umiejętność czytania jest normą. Każdy młody człowiek uczy się czytania w szkole – a często dziecko zapozna się z nauką czytania zanim pójdzie do szkoły. Dlaczego ta sprawność jest tak zasadnicza? Dla człowieka fundamentalnym środkiem pozyskiwania wiedzy są książki. Czytanie sprawia, iż istota ludzka jest bardziej bogata wewnętrznie. Może poznawać ciekawe kultury, analizować historię, rozumieć siebie samego, zgłębiać fakty itd. Wielu rodziców zdaje sobie sprawę jak zasadnicza jest umiejętność czytania, dlatego próbuje pouczać swoje dziecko zanim pójdzie do szkoły. Niektórzy uczą kiedy ich latorośl nie umie jeszcze chodzić!Ostatnio w Polsce modna stała się nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną, określana przez rodziców sylabową. Co odznacza tą metodę? Otóż metoda ta pojawiła się w ramach terapii nazywanej Metodą Krakowską, która pojawiła się dla dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wyszło na jaw, że dzieci autystyczne staranniej potrafią czytać niż ich rówieśnicy. Po za tym nauka jest ciekawa i wciągająca a także naturalna dla dziecka. Na czym polega? Otóż dziecko rozpoznaje sylaby a nie głoski, co według prawideł jest bardziej odruchowe dla jednostki. Po jakimś czasie, kiedy pozna sylaby uczy się głosek. Bezsprzecznie jest to uproszczone wyobrażenie,więcej na ten temat wyszpera się na forach do rozmowy i stronach przeznaczonych temu tematowi. Tę zasadę można z sukcesem wykorzystywać u dzieci, których rozwój jest właściwy. Metoda została stworzona przez profesor Jagodę Cieszyńską i udokumentowana jest przez wiele lat badań zarządzanych przez logopedów i terapeutów. Gdy dziecko posiądzie „dorosłą” umiejętność naprawdę szybciej dorasta. Nie interesuje nas przy tym, by dziecko było kimś bardzo mądrym, ale by dziecko miało jak najbardziej ułatwiony start życiowy.

Autor: Nauka czytania sylabami pomoce